Benih

image546.jpgimage545.jpg

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Benih yang baik, jatuh ke laut menjadi pulau -Orang yang mulia, di mana berada tetap mulia.

Benih yang baik, tak memilih tanah -Kalau baik, ke mana pergi, tetap baik.

 

Pokok cabai dan pokok limau nipis ini saya temui ketika waktu terawal saya melawat rumah baru kami. Biarpun tidak terjaga, ia tetap hidup dan membesar dengan sendirinya. Sebagaimana tumbuhnya juga tanpa terduga. Terima kasih kepada pekerja kontrak yang telah mencampakkan sisa makanan di merata-rata. Jika bukan pekerja kontrak, terima kasihlah kepada sesiapa yang terlibat.

Sumber: Kamus Peribahasa Kotemporari (Edisi Kedua), PTS.

-Nieys Zahri-

Advertisements

15 Respons to “Benih”

  1. Kasih Says:

    fuuhhhh ijau nya pokok…. mesti baja gred A kn :p

    x suka tanam pokok, suka tgk jer, eheheh… tp kt umah byk pokok bunga pasal mama suka tanam haaaaa πŸ™‚

  2. kakLuna Says:

    pokok limaunipis ngan pokok cabai?fuh..simbolik tu…tu tandanya awak kene jadi pakar buat sambal belacan…

  3. mazudi Says:

    Berbakti pada tanah, lambat laun akan merasa hasilnya.

    Tapi…

    Sapa yang berbakti dan sapa yang merasa hasilnya? Hahaha… nanti kena cari orang yg letak benih tu kat situ tu.

  4. nieys Says:

    Kasih >>
    hijau kan.. nampak segar kan? dah rezeki dia nak hidup kat situ.. kadang2 pokok ni bila kita tak jaga lagi cepat dia membesar..

    kakLuna >>
    simboliknya camtu yer.. muahahha.. kena test la terer tak terer ni..

    mazudi >>
    tu la.. musykil.. musykil.. πŸ™‚

  5. 13may Says:

    itu cabai besaq ka cabai melaka???

  6. wear Says:

    klo lh orng tu campak biji epal..bleh ar antr sini 2 3 kg..hee..

  7. nieys Says:

    13may >>
    hish.. apa beza.. tau cabai melayu je.. muahaha..

    wear >>
    epal? kalau le boleh hidup.. best erk..

  8. kak Yus Says:

    cili api tu kalau akak, sekali masak jer nieys…haha, kuat pedas satu keluarga

  9. nieys Says:

    kakYus >>
    sama dengan suami saya.. kuat pedas.. maklumlah orang negeri.. πŸ™‚

  10. zac Says:

    wahhh.. limau nipis.. syok tue!! ko nih tanam la terung ker.. peria ker.. timun ker.. jimat duit.. huhuhu.. tapi ok la dari aku yg cuma ada pokok kelapa nih.. mukakkka

  11. kakLuna Says:

    13may, hang silap chanel, depa x panggil cabai melaka la..tapi cili api..heheh

  12. ayaq masak Says:

    fuyooooooo eloknya naik! Jeles jeles!

  13. ayaq masak Says:

    13may – aku nampak cam cabai melaka ja. Oh btw kak nieys, cabai melaka sama ngan cili api hehehhee.

  14. kemat Says:

    Dasar pertanian negara semakin mudah tercapai jika ramai yg sanggup jadi petani kecilan di umah sndri..

  15. nieys Says:

    zac >>
    tu orang tanam tak sengaja tu.. muahaha.. aku ni kalau tanam selalunya mati.. tangan tak power la.. muahaha…

    kakLuna >>
    tu la.. bagi diriku.. cabai tu ertinya lada burung/cili api.. kalau yang besar tu panggil lada/cili je.. muahaha.. itu je le spesis lada yang ku kenal..

    ayaq masak >>
    jeles erk.. heheh.. takleh la nak berlagak lebih2 kang tak jadi besar plak.. muahaha… πŸ˜€

    kemat >>
    yer,.. marilah kita sama-sama menggembleng tenaga menjayakan dasar pertanian negara.. πŸ™‚


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: